ljuvalantliv

Direktlänk till inlägg 7 juni 2013

Rabarberchutney

Av Malin Jansson - 7 juni 2013 12:40

Den här chutneyn har en i min smak alldeles perfekt balans mellan syrligt, sött, salt och hett. Mycket godare än exempelvis mango chutney, som jag tycker kan bli lite kvalmig. Passar perfekt till grillat, kalla smårätter, tacos osv. Kryddningen kan man variera efter smak, många använder bara vanlig "svensk" curry men jag är inte särskilt glad i den smaken när den blir för genomslående så därför bytte jag ut det mesta av curryn mot lite andra starkare kryddblandningar.



500 g rabarber
1 tsk ingefära
3,5 dl socker
2 st rödlökar

1 gul lök
3 msk ättikssprit 12%
3/4 dl vatten
1/2 msk curry

1 msk starkare kryddblandning (exempelvis chimi churri)
2 tsk salt
2-3 finhackade färsk chili


Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka löken. Riv ingefäran om den är färsk. Koka rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca 10 min. Lägg i övriga ingredienser och låt allt koka ca 30 min. Häll på varm, väl rengjord burk med tätslutande lock och låt svalna.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Jansson - 23 augusti 2013 11:09


Möt Miss Autumn och Miss Winter! Oljemålningar 80x120 cm. Vår och sommartjejerna kommer så småningom! :)           ...

Av Malin Jansson - 20 juni 2013 08:14

När vi köpte och renoverade gården här för 7 år sedan var det mycket på en gång. Det var 2 bostadshus som skulle ritas upp och byggas om och nya kök, nya badrum, golv, tapeter osv skulle väljas och var skulle lampor, eluttag, tv och telefonuttag plac...

Av Malin Jansson - 15 juni 2013 11:28

Jag har ju lagt in konst som en kategori i bloggen och får väl börja med att dela med mig av en del tavlor som jag redan har målat, sen kommer säkert fler efter hand. Dom här porträtten på våra barn Philip och Hilda målade jag förra hösten. Dom hänge...

Av Malin Jansson - 13 juni 2013 16:42

Idag har det varit regningt och grått så jag har hållit mig inomhus och fortsatt mitt bakningsfrosseri. Förstår inte vad som har hänt med mig, jag har aldrig varit mycket för att baka men helt plötsligt har jag blivit som värsta sortens bullmamma. Sy...

Av Malin Jansson - 13 juni 2013 16:14


Jag gjorde mina i siliconformar men eftersom dom är så kladdiga var det svårt att få ur dom hela. Det blev tyvärr lite brustna hjärtan men himmelskt goda, sega, saftiga sådana! Bäst att skynda sig att frysa in dom, annars finns det risk för att somma...

Presentation

Trädgård, heminredning, recept, djur, natur och konst. Det ljuva lantlivet i text och bild.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards