ljuvalantliv

Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Grötbröd

Av Malin Jansson - 11 juni 2013 15:34

Hörde talas om grötbröd för första gången för ett par veckor sedan. Det var vår hyresgäst som berättade att hennes mamma brukar baka ett bröd på havregrynsgröt som var det godaste hon visste. Blev såklart nyfiken på det där - klart man måste testa! Men så är det ju det där med ingredienser... Det fanns massor av olika recept på nätet när jag googlade på det och många innehöll en massa specialsaker som jag inte hade hemma och jag ville ju baka NU! Så det fick helt enkelt bli ett enkelt recept, anpassat till det jag hade hemma.


Brödet blev kanske inte det snyggaste i världen för jag trängde ihop alla fyra limpor på en plåt men smaken var det då verkligen inget fel på! Luftigt, saftigt och gott med en härligt krispig yta. Ett par skivor av det varma brödet med smör och ost och till det en stor kopp starkt kaffe blev en ren lyckostund!


   


4 limpor


4 dl havregryn
8(+ 4) dl vatten
1( +2) tsk salt
100 gr jäst
75 gr margarin
3 msk sirap
1 l vetemjöl
1,5 l rågsikt


Blanda havregryn, 8 dl vatten och 1 tsk salt i en kastrull. Koka upp under omrörning.
Låt gröten koka i ca 3 min. Häll över gröten i en degbunke och tillsätt 4 dl kallt vatten. Låt blandningen svalna till 37 grader och smula sedan ned jästen i en del av blandningen och rör ihop.
Tillsätt margarin, sirap, resten av saltet och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen och låt den jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord.

Dela degen i fyra delar och forma varje del till en limpa.
Låt bröden jäsa i ca 45 minuter.
Grädda i 200 grader i ca 45 minuter.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Jansson - 23 augusti 2013 11:09


Möt Miss Autumn och Miss Winter! Oljemålningar 80x120 cm. Vår och sommartjejerna kommer så småningom! :)           ...

Av Malin Jansson - 20 juni 2013 08:14

När vi köpte och renoverade gården här för 7 år sedan var det mycket på en gång. Det var 2 bostadshus som skulle ritas upp och byggas om och nya kök, nya badrum, golv, tapeter osv skulle väljas och var skulle lampor, eluttag, tv och telefonuttag plac...

Av Malin Jansson - 15 juni 2013 11:28

Jag har ju lagt in konst som en kategori i bloggen och får väl börja med att dela med mig av en del tavlor som jag redan har målat, sen kommer säkert fler efter hand. Dom här porträtten på våra barn Philip och Hilda målade jag förra hösten. Dom hänge...

Av Malin Jansson - 13 juni 2013 16:42

Idag har det varit regningt och grått så jag har hållit mig inomhus och fortsatt mitt bakningsfrosseri. Förstår inte vad som har hänt med mig, jag har aldrig varit mycket för att baka men helt plötsligt har jag blivit som värsta sortens bullmamma. Sy...

Av Malin Jansson - 13 juni 2013 16:14


Jag gjorde mina i siliconformar men eftersom dom är så kladdiga var det svårt att få ur dom hela. Det blev tyvärr lite brustna hjärtan men himmelskt goda, sega, saftiga sådana! Bäst att skynda sig att frysa in dom, annars finns det risk för att somma...

Presentation

Trädgård, heminredning, recept, djur, natur och konst. Det ljuva lantlivet i text och bild.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards